Minął już jakiś czas od montażu ogrzewania i czas na kilka wskazówek dotyczących montażu jak i samego użytkowania i funkcjonalności oferowanych przez chiński odpowiednik popularnego „Webasto”
Montaż
Montaż ogrzewania postojowego nie jest strasznie skomplikowaną procedurą i może wykonać go samodzielnie każdy, kto choć trochę ogrania wiertarki i śrubokręty. Cały zestaw jest tak stworzony że wszystko do siebie pasuje i nie trzeba być posiadaczem wiedzy tajemnej żeby bez trudu poskładać to do kupy. Niemniej należy mieć jednak świadomość, że w większości przypadków zamontowanie ogrzewania będzie łączyło się z podziurawieniem naszego auta. Dla mnie to właśnie było najtrudniejsze zadanie. I to nie dlatego że nie umiem zrobić dziury w samochodzie a dlatego, że trzeba było to dobrze przemyśleć i wymierzyć miejsca otworów żeby podczas wiercenia nie uszkodzić nic innego. Właśnie z mierzeniem mam zawsze największe problemy bo jakoś zwykłem nie przykładać wagi do milimetrów co zwykle kończy się „mową nienawiści” w stosunku do niepasujących do siebie elementów. Na szczęście tym razem się udało bez komplikacji.
|
Otwory zabezpieczone silikonem odpornym na wysokie temperatury. |
|
Rura wydechowa została celowo wydłużona żeby spaliny wylatywały jak najdalej od rury zaciągającej powietrze do pieca. |
Otwory które powstaną w naszym samochodzie posłużą nam do wyprowadzenia dwóch rur. Pierwsza to wlot powietrza do komory spalania a druga to wylot spalin. Należy wziąć pod uwagę że rura wylotu spalin bardzo się nagrzewa a ciepło z niej promieniujące może z łatwością uszkodzić plastikowe elementy znajdujące się w jej sąsiedztwie. Moim zdaniem dobra, przemyślana lokalizacja rury wydechowej jest kluczowym elementem samego montażu. Prawidłowe wykonanie tego kroku pozwoli nam spać spać spokojnie bez martwienia się o ewentualny pożar auta.
Oprócz wlotu powietrza i wylotu spalin, do pieca należy również doprowadzić paliwo oraz przewód który zasili prądem pompkę paliwa. W moim przypadku zadanie doprowadzenia paliwa do piecyka było ułatwione ponieważ miałem już wyprowadzoną rurkę z baku która zasilała paliwem mojego starego Eberspachera. Teraz wystarczyło jedynie ją przedłużyć i doprowadzić do piecyka.
Jeżeli ktoś nie miałby ochoty podłączać się bezpośrednio do baku, to może wykorzystać dołączony do zestawu dodatkowy 10-cio litrowy zbiornik paliwa który wtedy należałoby zamontować wewnątrz auta.
Pompkę paliwa zamontowałem za pomocą dołączonego do zestawu gumowego uchwytu i przykręciłem do podwozia.
Po zamontowaniu pieca, wyprowadzeniu wszystkich rur i przewodów, zamontowaniu pompki i doprowadzeniu paliwa przyszedł czas na zasilanie i sterowanie.
W moim przypadku zasilanie doprowadzone zostało z dodatkowego akumulatora który znajduje się pod fotelem kierowcy a sterownik zamontowałem na słupku przy oknie.
Przed pierwszym uruchomieniem ogrzewania należy zadbać o to aby przewodzi paliwowym nie było powietrza w przeciwnym razie ogrzewanie może się nie uruchomić.
|
Skrzynia którą zamontowaliśmy w miejsce fotela tuż za miejscem kierowcy. Teraz mieści również piec ogrzewania postojowego. |
|
Obudowa pieca. |
|
Wylot gorącego powietrza z regulacją kierunku. |
Użytkowanie ogrzewania
Czas, jaki upływa od włączenia urządzenia do grzania z pełną mocą to jakieś 5 minut. Elektroniczny sterownik umożliwia działanie urządzenia w dwóch trybach. Pierwszy tryb - manualny pozwala na ustawienie częstotliwości podawania paliwa przez pompę i tym samym regulacje mocy pieca i prędkość dmuchawy. Ten tryb przypomina nieco działanie klasycznego potencjometru, którym możemy zwiększać i zmniejszać moc ogrzewania.
Drugim z dostępnych trybów, jest trybem automatycznym, w którym piec sam dostosowuje swoją moc do temperatury panującej w wnętrzu busa. Po uruchomieniu tego trybu urządzenie próbuje nagrzać wnętrze najszybciej jak to możliwe, czyli działając z maksymalną mocą. Następnie po osiągnięciu zadanej temperatury, automatycznie obniża moc do minimum starając się utrzymać stałą temperaturę. Gdy czujnik znajdujący się na sterowniku zarejestruje spadek temp, piec podwyższy moc po to aby szybko nagrzać ponownie wnętrze.
Jak wcześniej pisałem w komplecie, który otrzymałem znajdował się również pilot zdalnego sterowania który przed pierwszym użyciem należy sparować ze sterownikiem. Procedura jest jednorazowa i zajmuje kilka sekund. Wszystko co należy zrobić to przytrzymać na sterowniku przycisk oznaczony strzałką w górę do momentu pojawienia się na wyświetlaczu napisu "HFA" a nstępnie wcisnąć przycisk włączający ogrzewanie na pilocie. Urządzenia powinny się sparować a piec uruchomić o czym poinformuje nas komunikat "ON" na wyświetlaczu
Sterownik umożliwia również zaprogramowanie dwóch czasów uruchomienia ogrzewania wiec, jeśli ktoś chciałby rano wsiadać do ciepłego auta a później wracając zimą z pracy nie marnować czasu na skrobanie szyb na parkingu to dzięki tej funkcji zrobi to z łatwością.
Sterownik ogrzewania
W zależności od naszych potrzeb wyświetlacz sterownika może wyświetlać informacje takie jak aktualna godzina, temperatura wnętrza, napięcie akumulatora a w razie problemów sterownik wyświetla kody błędów. Sterownik daje również możliwość wejścia do menu serwisowego po wpisaniu kodu 1688. Daje to możliwość zmiany dostępnego zakresu częstotliwości pracy pompki paliwa oraz obrotów dmuchawy.
|
Na wyświetlaczu częstotliwość podawania paliwo przez pompkę. |
|
Wyświetlona informacja o napięciu akumulatora. |
|
Informacja o zadanej temperaturze ogrzewania. |
|
|
|
Wyświetlona temperatura otoczenia. |
Wyłączenie następuje przez przytrzymanie przycisku zasilania przez kilka sekund. Na wyświetlaczu pojawia się napis „OFF” a piecyk zaczyna procedurę wyłączania. Pompka paliwa przestaje „pykać” a dmuchawa zwiększa obroty po to żeby wychłodzić piec. Całość procesu trwa około 5 min po czym ogrzewanie się wyłącza.
Zużycie paliwa wg opisu w znalezionego w internetach to 600ml/h podczas grzania pełną mocą i 200ml/h gdy ogrzewanie działa w trybie podtrzymania temperatury.
Piec o mocy 5KW wydaje się być nieco przewymiarowany do takiego auta jak T4, ale niestety nie było na Polskim rynku dostępnych wersji 2KW. Poza tym w przypadku zmiany samochodu na większy (wcześniej czy późnej nas to czeka) ogrzewanie o większej mocy będzie jak znalazł:)
Super udało się mi dzięki wam zaprogramować pilota sterownik i pilot mam troszkę inny. Ale pojawił się kolejny problem tz nie mogę wejść do menu serwisowego wcześniej kod 1688 działał teraz nie chce czy mogłem przypadkiem go zmienić ? .. jest taka możliwość ?i jak z tego wybrnąć
OdpowiedzUsuńWitam mam taką samą sytuacje nie mogę ponownie wejście do menu serwisowego, czy ktoś ma jakiś patet na to?
UsuńProblem rozwiązany nie wiem jakim cudem ale kod jest 9009
UsuńMimo tego że wczesniej wchodziłem w menu kodem 1688.
Pozdrawiam Grzegorz
Ja też mam Inny ale nie mam nawet opcji wejścia do trybu serwisowego. Co mnie być nie tak ? Mam vevor
UsuńTeż mam vevor. Domyślam się ale nie mam pewności, że firma specjalnie to zablokowała żeby nie regulować. Jak ktoś wie więcej napiszcie.
UsuńKraft Dele robi to samo !!!
UsuńCzy stosowanie tego typu ogrzewania samochodowego jest bezpieczne?
OdpowiedzUsuńNie jest. Oryginalne webasto ma czujniki przegrzania, tlenku węgla, zatkania wydechu, dolotu itd itp. Chińczyk nie ma nic z tych rzeczy. Jest 5x tańszy, ale nigdy bym przy tym ustrojstwie nie poszedł spać.
UsuńJa dodałem osobno czujnik tlenku a zatkany wydech sprawdziłem przypadkowo Webasto z chin się wyłącza.. czujnik przegrzania też oczywiście jest Wystarczy zdjąć obudowę i widać termostat.
UsuńCieszy mnie, że ogrzewanie się sprawdza.
OdpowiedzUsuńMasz może zdjęcie gdzie w zbiorniku jest pięty przewód zasilający w paliwo
OdpowiedzUsuńMam pytanie otóż zakupiłem taki piec jak w opisie i przy pierwszym uruchomieniu (dodam iż zadbałem o to żeby paliwo było w całym przewodzie) wychodzi po każdym uruchomieniu błąd E10
OdpowiedzUsuńW menu serwisowym zmienić z 24 na 12 v
UsuńPrzewód paliwa to zabawka dla dzieci. Przewody było trzeba poprawić. Opaski to jednorazówka. Ale po uruchomieniu patrząc na cenę stwierdzam, iż ten ogrzewacz jest wart każdej wydanej na niego złotówki.
OdpowiedzUsuńTeż mi te przewody lipnie wyglądały ogólnie wszystkie przewody do wymiany
UsuńCzerwony silikon nie jest najlepszym rozwiązaniem gdyż może w miejscach styku ze stalą powodować szybsze korodowanie
OdpowiedzUsuńDziś zamontowałem identyczne w T5. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńNa allegro jest tego sporo, czy możesz podać link lub zakres cenowy, które wybrać ?
OdpowiedzUsuńDla przykładu: https://allegro.pl/oferta/ogrzewanie-postojowe-12v-1-5kw-typ-webasto-fv-10043705329
https://allegro.pl/oferta/podgrzewacz-samochod-postojowy-5kw-12v-8894895127
Pozdrawiam,
Witam przy pierwszym uruchomieniu wywala błąd 004
OdpowiedzUsuńMam pytanie czy po wyłączeniu pieca można wyłączyć wyświetlacz czy on swieci juz na stałe
OdpowiedzUsuńPrzy podłączeniu założyć wyłącznik na zasilaniu z akumulatora
UsuńCzy ktosc. "Coś." na temat bledu 06
OdpowiedzUsuńDwa razy odpalone bez żadnych komplikacji teraz non stop pokazuje błąd 06.....Czy Ktos wie coś na ten temat
OdpowiedzUsuńWiem ze to ...zewnętrzny czujnik temoeratury. , ale jak to naprawić
Prosze o pomoc
Dobrze by było mieć obok drugi dobry piec. Podmiana części i wiesz co kupić. To się lubi psuć. Mój działa sezon i jest ok. Kolegi trafił szlag elektronikę na piecu przy pierwszym uruchomieniu. Z następną elektroniką działa sezon.
UsuńWitam.a w jaki sposob wejsc do tego ukrytego menu?Chodzi mi jak wpisac kod?
OdpowiedzUsuńSiema ja mam taki sam problem i nie opcji wejścia do serwisu ponieważ jest zablokowany przez producenta ludzie Zbyt wiele grzebią i się sprzęt pierś...
UsuńJaki jest pobór prądu podczas odpalenia, a jaki podczas podtrzymania temperatury?
OdpowiedzUsuńPobór jest ok 8 do max 10 A .a podtrzymanie ok.0,5A- 0,7A
UsuńWlot powietrza do ogrzewania jest bardzo źle zamontowany, podmuch wiatru może skierować spaliny w stronę wlotu i można się zaczadzić...
OdpowiedzUsuńWidzę się znasz 🙂
Usuńczadzisz to ty swoją głupotą
UsuńWlot powietrza pod autem jest tylko do komory spalania. Komora spalania i komora grzewcza w webasto to dwa różne obiegi. Nie mające że sobą żadnego kontaktu.
UsuńWitam, zamontowałem ostatnio ogrzewanie powietrzne z Chin, działa poprawnie, tylko mam problem ze zrozumieniem sterownika.
OdpowiedzUsuńNie mogę mogę włączyć czasowego grzania, czyli są 2 tryby, ustawiam godzinę z 5 min wyprzedzeniem i nie włącza się.
Tryb serwisowy po wpisaniu kodu 1688, do czego służą pozycje SN - 1 do 2 oraz PF od 1 do 6?
Pozostałe opcje rozumiem, to zakresy pracy pompki max/min, obroty wiatraczka oraz Volty akumulatora, tych końcowych opcji nie rozumiem.
Prośba z mojej strony, żeby ktoś łopatologicznie napisał jak ustawić, żeby to ogrzewanie się włączyło o zadanej godzinie, bo za nic nie mogę tego zrobić, a czasem jak to się mówi, coś głupiego lub małostkowego się przeoczy. Z góry dzięki za odpowiedzi.
To nie jest zegar w którym ustawiamy czas włączenie i wyłączenia. To jest timer który odlicza nastawiany czas do włączenia w pierwszej sekcji czyli 1 ON a w drugiej czas wyłączenia czyli 2 ON.Musi być też w pełni sprawne źródło zasilania. Przy niskim stanie energii w akumulatorze ogrzewanie nie włączy się a timer się zresetuje. Pozycje Sn to polaryzacja silnika wiatraka a PF to ustawienie mocy świecy żarowej w zależności od typu.
UsuńJaka bateria w pilocie? Bo u mnie jest jeszcze mniejsza od Aaa i nie wiem gdzie dostac
OdpowiedzUsuńA27
UsuńMnie również interesuje kwestia poboru prądu przez owo ustrojstwo.
OdpowiedzUsuńMożliwym jest ogrzać pomieszczenie wielkości 4x5m na tyle aby nie strzelać kolanami przez kilka godzin z użyciem zewnętrznego akumulatora?
Pomieszczenie nie jest wyposażone w prąd i mogę go dostarczyć jednie w postaci akumulatora 12v - jest sens się bawić?
Ale macie problem pobór energii hahaha.
UsuńNie masz dobrego Aku nie kupuj urządzenia .
Ja używam po 6 godzin dziennie na zlocie Moto na Aku z motocykla i ja się nie martwię ile pobiera energii.
Widzę dorośli a pytania jak w Kindergarten hahahahahahahaha
Twoja wiedzą mnie powala hahaha -moroon!!
UsuńMoje 2kW pobiera w czasie pracy ok. 1A, przy rozruchu 6-7A. Czy ktoś ma może instrukcję do sterownika? Ta którą mam jest fatalnie przetłumaczona z chińskiego na angielski. Na to, że przy programowaniu wpisuje się czas względny nie wpadłem. Programowałem i nigdy się nie włączyło bo zawsze to robiłem kilka godzin przed i wpisywałem czas zegarowy. Wg mojej instrukcji w trybie 1-on powinno się wpisywać 2 czasy (włączenie i wyłączenia) i dla 2-0n tak samo a system w każdej z opcji pozwalał na wpisanie tylko jednego czasu. Domyśliłem się, że może w pierwszym wpisuje się włączenie a w drugim wyłączenie - ale że czas jest względny już nie.
OdpowiedzUsuńJa mam lecz po niemiecku
UsuńLecz jest również gówno.
Pozdrawiam
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńwitam gdzie mogę zmienić tryb pracy na automatyczny (by urządzenie samo pilnowało zadanej temperatury)?
OdpowiedzUsuńTeż chciałbym się dowiedzieć
Usuńczy ktoś z was prze∂łużał przewód panela sterującego?
OdpowiedzUsuńsą do kupienia gotowe przedłużacze czy trzeba samemu robić?
Dzien dobry, moc mojego chinksiego webasto zatrzymuje sie na 3cim slupku i nie wzrasta. Tez po kilku minutach samo sie wylacza chociaz timer 1&2 jest na of. Czy ktos mial podobno doswiadczenie?
OdpowiedzUsuńja mam to w garazu od 2 lat. Jak chcecie zmniejszyc glosnosc urzadzenia to po 1 dajcie 2 flumiki na wyjsciu a po 2 na wlot powietrza dajcie tlumik metalowy i rure koncowa zagnijcie troche kombinerkami tak zeby miala kolo 0,5 cm. Mam nadzieje ze sie to przyda. Ja swoj piecyk chulam na nafcie bo mam akurat w norwegii taniej niz diesla
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńMa ktoś instrukcje sterownika?
To co z Chin wcale nie musi być złe, tak się jakoś bez potrzeby utarło, że tam tylko powstają tanie wyroby słabej jakości. A jak z poborem prądu przez to urządzenie? Ja widzę, że coraz więcej kwh zużywamy jako rodzina. Pora pomyśleć o panelach fotowoltaicznych, znajomy robił dopiero serwis fotowoltaiki trójmiasto i jego po 5 latach działania pracują cały czas z dużą wydajnością.
OdpowiedzUsuńSiema ja mam w T4 i master h3l4 od 4 lat i używam ma wyprawach i wszystko działa bez problemów
UsuńDzień dobry, mam pytanie jaki akumulator u Pana jest pod siedzeniem, chodzi mi ile Ah?
OdpowiedzUsuńjeszcze zapytam czy przy tym ustawieniu nie zasysa spalin do kabiny?
OdpowiedzUsuńteż mam z tym problem. ktoś może podpowie jak to zrobić?
OdpowiedzUsuńA jak widzisz takie sprawdzenie samochodu po VIN - https://www.historiaszkod.pl/
OdpowiedzUsuńTo ma sens? Chcemy auto na długie wyprawy, więc chcemy, aby to było solidnie zweryfikowane.
Witam, błąd e03 świecą zaplanowa. Prosze o pomoc
OdpowiedzUsuńSuper artykuł!
OdpowiedzUsuńPo zamontowaniu całego zestawu nie działa żadna funkcja, pilot też nie da się sparować, piec załączyl się i zgasł po 15 minutach, co może być popsute
OdpowiedzUsuńWszystko 😁
Usuń