Chińskie ogrzewanie postojowe - montaż i użytkowanie

Minął już jakiś czas od montażu ogrzewania i czas na kilka wskazówek dotyczących montażu jak i samego użytkowania i funkcjonalności oferowanych przez chiński odpowiednik popularnego „Webasto”

Ogrzewanie postojowe - montaż i użytkowanie

Montaż

Montaż ogrzewania postojowego nie jest strasznie skomplikowaną procedurą i może wykonać go samodzielnie każdy, kto choć trochę ogrania wiertarki i śrubokręty. Cały zestaw jest tak stworzony że wszystko do siebie pasuje i nie trzeba być posiadaczem wiedzy tajemnej żeby bez trudu poskładać to do kupy. Niemniej należy mieć jednak świadomość, że w większości przypadków zamontowanie ogrzewania będzie łączyło się z podziurawieniem naszego auta. Dla mnie to właśnie było najtrudniejsze zadanie. I to nie dlatego że nie umiem zrobić dziury w samochodzie a dlatego, że trzeba było to dobrze przemyśleć i wymierzyć miejsca otworów żeby podczas wiercenia nie uszkodzić nic innego. Właśnie z mierzeniem mam zawsze największe problemy bo jakoś zwykłem nie przykładać wagi do milimetrów co zwykle kończy się „mową nienawiści” w stosunku do niepasujących do siebie elementów. Na szczęście tym razem się udało bez komplikacji.

Otwory zabezpieczone silikonem odpornym na wysokie temperatury.


Rura wydechowa została celowo wydłużona żeby spaliny wylatywały jak najdalej od rury zaciągającej powietrze do pieca.



Otwory które powstaną w naszym samochodzie posłużą nam do wyprowadzenia dwóch rur. Pierwsza to wlot powietrza do komory spalania a druga to wylot spalin. Należy wziąć pod uwagę że rura wylotu spalin bardzo się nagrzewa a ciepło z niej promieniujące może z łatwością uszkodzić plastikowe elementy znajdujące się w jej sąsiedztwie. Moim zdaniem dobra, przemyślana lokalizacja rury wydechowej jest kluczowym elementem samego montażu. Prawidłowe wykonanie tego kroku pozwoli nam spać spać spokojnie bez martwienia się o ewentualny pożar auta.

Oprócz wlotu powietrza i wylotu spalin, do pieca należy również doprowadzić paliwo oraz przewód który zasili prądem pompkę paliwa. W moim przypadku zadanie doprowadzenia paliwa do piecyka było ułatwione ponieważ miałem już wyprowadzoną rurkę z baku która zasilała paliwem mojego starego Eberspachera. Teraz wystarczyło jedynie ją przedłużyć i doprowadzić do piecyka.
Jeżeli ktoś nie miałby ochoty podłączać się bezpośrednio do baku, to może wykorzystać dołączony do zestawu dodatkowy 10-cio litrowy zbiornik paliwa który wtedy należałoby zamontować wewnątrz auta.

Pompkę paliwa zamontowałem za pomocą dołączonego do zestawu gumowego uchwytu i przykręciłem do podwozia.

Po zamontowaniu pieca, wyprowadzeniu wszystkich rur i przewodów, zamontowaniu pompki i doprowadzeniu paliwa przyszedł czas na zasilanie i sterowanie.

W moim przypadku zasilanie doprowadzone zostało z dodatkowego akumulatora który znajduje się pod fotelem kierowcy a sterownik zamontowałem na słupku przy oknie.
Przed pierwszym uruchomieniem ogrzewania należy zadbać o to aby przewodzi paliwowym nie było powietrza w przeciwnym razie ogrzewanie może się nie uruchomić.

Skrzynia którą zamontowaliśmy w miejsce fotela tuż za miejscem kierowcy. Teraz mieści również piec ogrzewania postojowego.
Obudowa pieca.
Wylot gorącego powietrza z regulacją kierunku.

Użytkowanie ogrzewania


Czas, jaki upływa od włączenia urządzenia do grzania z pełną mocą to jakieś 5 minut. Elektroniczny sterownik umożliwia działanie urządzenia w dwóch trybach. Pierwszy tryb - manualny pozwala na ustawienie częstotliwości podawania paliwa przez pompę i tym samym regulacje mocy pieca i prędkość dmuchawy. Ten tryb przypomina nieco działanie klasycznego potencjometru, którym możemy zwiększać i zmniejszać moc ogrzewania.

Drugim z dostępnych trybów, jest trybem automatycznym, w którym piec sam dostosowuje swoją moc do temperatury panującej w wnętrzu busa. Po uruchomieniu tego trybu urządzenie próbuje nagrzać wnętrze najszybciej jak to możliwe, czyli działając z maksymalną mocą. Następnie po osiągnięciu zadanej temperatury, automatycznie obniża moc do minimum starając się utrzymać stałą temperaturę. Gdy czujnik znajdujący się na sterowniku zarejestruje spadek temp, piec podwyższy moc po to aby szybko nagrzać ponownie wnętrze.

Jak wcześniej pisałem w komplecie, który otrzymałem znajdował się również pilot zdalnego sterowania który przed pierwszym użyciem należy sparować ze sterownikiem. Procedura jest jednorazowa i zajmuje kilka sekund. Wszystko co należy zrobić to przytrzymać na sterowniku przycisk oznaczony strzałką w górę do momentu pojawienia się na wyświetlaczu napisu "HFA" a nstępnie wcisnąć przycisk włączający ogrzewanie na pilocie. Urządzenia powinny się sparować a piec uruchomić o czym poinformuje nas komunikat "ON" na wyświetlaczu
Sterownik umożliwia również zaprogramowanie dwóch czasów uruchomienia ogrzewania wiec, jeśli ktoś chciałby rano wsiadać do ciepłego auta a później wracając zimą z pracy nie marnować czasu na skrobanie szyb na parkingu to dzięki tej funkcji zrobi to z łatwością.

Sterownik ogrzewania

W zależności od naszych potrzeb wyświetlacz sterownika może wyświetlać informacje takie jak aktualna godzina, temperatura wnętrza, napięcie akumulatora a w razie problemów sterownik wyświetla kody błędów. Sterownik daje również możliwość wejścia do menu serwisowego po wpisaniu kodu 1688. Daje to możliwość zmiany dostępnego zakresu częstotliwości pracy pompki paliwa oraz obrotów dmuchawy.

Strownik LCD ogrzewania postojowego
Na wyświetlaczu częstotliwość podawania paliwo przez pompkę.
Napięcie akumulatora
Wyświetlona informacja o napięciu akumulatora.
Sterownik Ogrzewania postojowego
Informacja o  zadanej temperaturze ogrzewania. 

Temperatura otoczenia
Wyświetlona temperatura otoczenia.

Wyłączenie następuje przez przytrzymanie przycisku zasilania przez kilka sekund. Na wyświetlaczu pojawia się napis „OFF” a piecyk zaczyna procedurę wyłączania. Pompka paliwa przestaje „pykać” a dmuchawa zwiększa obroty po to żeby wychłodzić piec. Całość procesu trwa około 5 min po czym ogrzewanie się wyłącza.

Zużycie paliwa wg opisu w znalezionego w internetach to 600ml/h podczas grzania pełną mocą i 200ml/h gdy ogrzewanie działa w trybie podtrzymania temperatury.

Piec o mocy 5KW wydaje się być nieco przewymiarowany do takiego auta jak T4, ale niestety nie było na Polskim rynku dostępnych wersji 2KW. Poza tym w przypadku zmiany samochodu na większy (wcześniej czy późnej nas to czeka) ogrzewanie o większej mocy będzie jak znalazł:)

Komentarze

  1. Super udało się mi dzięki wam zaprogramować pilota sterownik i pilot mam troszkę inny. Ale pojawił się kolejny problem tz nie mogę wejść do menu serwisowego wcześniej kod 1688 działał teraz nie chce czy mogłem przypadkiem go zmienić ? .. jest taka możliwość ?i jak z tego wybrnąć

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty